onsdag 20 september 2017

Fakta om grodan!

Förra veckan startade vi upp vårt tema om grodor. Då läste vi några böcker om "Grodan" och arbetade sedan med innehållet på olika sätt. De böckerna handlade mycket om känslor och vi hade många bra samtal om hur vi kan känna oss.

Denna veckan har vi arbetat mer med fakta om grodor. Vi har pratat om skillnaden på fakta och sagor, att fakta är på riktigt och sagor är skapade efter fantasi.

Ett av våra mål har varit:

För att nå vårt mål har vi tittat på filmer, läst faktatexter, ritat och pratat om grodor och deras livscykel.

I vårt arbete har vi även mött många nya ord men även hittat ord som passar bra just när vi pratar om grodor.
I grodans livscykel har vi mött:
1, Grodägg
2, Grodyngel
3, Halvvuxen groda
4, Fullvuxen groda

Nästa vecka kommer vi att fortsätta genom att skriva en gemensam text om grodans livscykel. När texten är färdig kommer vi sätta upp den tillsammans med resten av vårt arbete.

I vårt tema använder vi även våra Ipads för att lära oss att känna igen olika bokstavsljud. Just nu har vi fokuserat lite extra på bokstäverna Gg, Rr, Oo, Dd, Aa. Men några har också tränat på att skriva ord eller meningar som handlar om grodan.



Vi hjälps åt för att lära oss, bra samarbete!

Glädje när det vi har skrivit låter som vi har tänkt oss!

Vi har en bokstavslinjal med bilder på som kan vara ett bra stöd ibland.

Vi tycker verkligen om att arbeta med våra Ipads.

Våra texter har vi samlat i våra ASL mappar.

Imorgon kommer vi ha matematik med grodor i olika färger och storlekar. Vi får se vad uppgiften kommer att vara :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar