Varje vecka får alla elever i förskoleklassen chans att få skapa i ateljén. Tanken är att vi där fördjupar våra arbeten i klassrummet, som tema , matte osv.
Nu när vi arbetar med Grodanböckerna ska barnen få uttrycka olika känslor i bild. Under matten kommer vi att med former skapa mönster och så vidare.
Upplägget känner de igen från klassen med ett schema på tavlan för att kunna förstå och planera utifrån lektionens upplägg.
På första lektionen fick eleverna måla de mappar de ska samla sina alster i . Barnen visade stor fantasi och vilja att blanda färg, testa, måla och skapa. Eleverna har skyddsrockar på eftersom viss färg kan vara svår att tvätta bort. Det är bra om eleverna har kläder som man inte är så rädd om de dagar de är i ateljen. Grupp A har onsdagar, grupp B har torsdagar och sluligen klass C på fredagar.
När eleverna målat klart får de själva lägga sin bild i torkstället, städa sin plats och skölja penslar och färgbricka.
Målet är att eleverna ska bli självständiga i ateljén, veta var allt finns och ta ansvar för materialet. De ska känna att det är deras arbetsplats och känna sig fria att utnyttja den och få hjälp i sitt skapande. Då hinner jag som pedagog gå runt och utmana eleverna genom att ställa frågor, ge tips och uppmuntra dem, istället för att springa runt och serva dem , med material och undanplockning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar