Denna vecka har vårt hösttema handlat en hel del om grönsaker. Vi startade upp med att läsa boken "Grönsaksmonstret" som handlade om Samuel som vägrade äta grönsaker.
Samuel lurade sin mamma och gömde grönsakerna i sin strumpa. Sen grävde han ner alla grönsakerna i en grop. Men det skulle han inte ha gjort...........För en dag kom det upp ett grönsaksmonster ur gropen!
Vad som hände sen får ni inte veta här. Läs boken eller fråga något av barnen i förskoleklassen!
När vi hade läst färdigt boken fick alla berätta en sak från boken som de kom ihåg.
Dagen efter var det dags att återberätta hela boken med stöd av bilder.
Vi, pedagoger, hade valt ut 8 bilder från boken som barnen först skulle hjälpas åt att sortera i rätt ordning.
Vilken bild kom först?
Tillsammans pratade barnen ihop sig och när de hade kommit på vilken bild som var nr 1 satte vi upp den på tavlan och skrev en 1:a bredvid.
Till slut satt alla bilder på tavlan med siffrorna 1-8 bredvid sig.
Sen fick barnen återberätta sagan med stöd av bilderna som nu satt i rätt ordning.
När vi efter lektionen bedömde vårt arbete tyckte alla att vi hade klarat uppgiften väldigt bra och att den var lätt för att vi hjälptes åt!
På våra ASL pass pratade vi vidare om grönsaker och vilka vi gillade.
Vi skapade tankekartor utifrån våra favoritgrönsaker.
Så här såg en ut:
Sen samtalade vi om hur grönsakerna såg ut och hur de smakade innan vi började skriva.
Målen var olika:
Jag ska kunna skriva av orden på vår tankekarta. (Vi tränar på att hitta bokstäverna på ipaden.)
Jag ska, själv, kunna skriva ord som handlar om grönsaker.
Jag ska, själv, kunna skriva meningar som handlar om grönsaker.
Vi, pedagoger, påminner eleverna vilket mål de ska jobba utefter.
Här kan ni se några färdiga ASL mappar.
Bra jobbat alla barn i förskoleklassen!
Under veckan som kommer blir det lite mer matematik i vårt hösttema!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar