Vi gav oss ut i halvklass under en timmes tid. Först hade eleverna fått se Landart utfört av "riktiga" konstnärer, men även vad elever från tidigare klasser gjort. Ibland från ett större syskon eller släkting (det visade sig inspirera många!).
Eleverna startade lite olika. De flrsta plockade ihop material till sig själv, några plockade efterhand men en grupp startade med att samla ihop ett förråd tillsammans!
De olika grupperna fick gå till olika platser med olik natur och det präglade så klart resultaten.Många valde att arbeta självständigt, andra två och två och vissa i grupp.
En pojke hittade sin storebrors kvadrat och ville ha en bild på båda.
Några barn behövde lite hjälp i starten, som en kvist eller hjälp med att forma ett hjärta, men till slut hade alla gjort en Landart installation.
Alla barnens alster är dokumenterade, laminerade och sitter uppe i deras klassrum. Invid bilderna hänger en mapp med dokumentation av prosessen, alltså hur bilden har vuxit fram.Det kan se ut så här;
Eller så här;
Dessa dokumentationer visades för eleverna i gruppen, och de fick chans att komentera kompisarnas bilder. Alla barnen fick beröm och ibland utvecklade någon hur man kunnat jobba mer med bilden, som tex. -Du kunde gett gubben fötter och händer, eller - Om man lägger två stenar till kunde det blivit en bil.
Eller- Om du lagt en kastanj till på glassen.
, kunde det blivit ett öga och då hade figuren liknat ett fågelhuvud!
Dessa komentarer står nerskrivna i en liten ruta på dokumentationerna
Kom gärna in i klassen och titta !!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar